Apr 12, 2008

rean's great jakartan adventure (PART II)

5 April 2008.

since Anne ada klas dari pkul 11 sampai pkul 1, so aku pun bercadang nak rayau jakarta sensorang. nek bas. fuh. kagum giler dgn keberanian aku sendiri. so, bila nak nek bas sensorang, kena laa ada maklumat nak pegi mana. kat sini, Rizal is my savior. dialaa yang kasi tau nak amik bas cenggana, nak amik route mana, etc.

firs stop, Reformation Monument kat Universiti Trisakti. monumen yang dibuat untuk memperingati kematian 4 orang mahasiswa ditembak polis. tinggi jugaklaa monumen tu. ada 4 tower. one representing each student kot. ntah.
(note to self: jakarta PANAS giler)

Monumen Reformasi kat Universitas Trisakti. aku amik satu tiang je.

pastu aku amik bas pegi ke stop Harmoni (mcm kl sentral arr stop neh) untuk tukar bas ke monumen nasional. sampai je stop monumen nasional (atau monas, orang kat indonesia suka buat short form. sumer pun ada short form), aku turun. ingat boleh pegi monas dari sini, rupanya takleh. oleh kerana seberang jalan ada Muzium Nasional, aku pun pegilaa sana..

Muzium Nasional Indonesia : penuh ngan patung. especially patung2 dewa dewi hindu and patung buddha. batu bersurat takyahla kata.. banyak giler. Muzium dia lagi best kot dari Muzium Nasional kat Malaysia. pastu ada satu bahagian muzium neh, bahagian entomologi. where they display the differences of cultures in Indonesia, and i dunno what's with their obsession with erect penises. there's a lot of idols with humongous erect penises. and there's even one with a head, torso, legs, big dick but no hands. what the heck???

tabung babi time kerajaan Majapahit dlu. woha!!

ah well. then i took the bus, and went to Gambir station to change my train ticket. instead of going back on sunday 0815, i changed it to sunday 2045. sebab Rizal janji nak bawak aku jalan2 jalan jakarta. dari stesen Gambir tu, aku pegi Monas. sebab sebelah je pintu masuk dia. my impression of monas? tinggi, besar. dengan pembaziran duit rakyat. ada "flame" at the top of Monas, and it's painted with real gold. they renew the paint every year.

Monumen Nasional

polis yang banyak kat MoNas

tapi jakarta seriously cantik. i mean, jakarta pusat. really. lawa giler. and the malls, obviously malaysia kalah.

view Jakarta Pusat dari MoNas

aritu most of my days spent on buses. sebab salah planning. hehe. last stop aku ngan bas, pegi plaza senayan. jumpa Anne and Qamar. lepas lepak makan yoghurt, kitorang balik. sebab penat.XD

and that night, aku melepaskan rindu aku pada ramen...setahun setengah tak dapat makan ooo!!!

6 April 2008

Kuar ngan Rizal. dia janji nak kuar pkul 11, tapi alih-alih, nak kat pkul 12 gak kuar. lepas solat kat Citraland (yet another mall), kitorang amik bas pegi Senayan City. lepas lunch kat sana (cenggana Rizal leh tau aku tak kenyang lagi lak neh?) kitorang rayau-rayau mall tu, sebelum berangkat ke satu lagi mall kat blakang Hotel Ritz-Carlton yang baru buka. lepas puas rayau mall tu, we went to yet another mall, to buy pirated dvds. heh. jalan jakarta memang pegi mall je. takde tempat lain. nak pegi theme park dia tak sempat, sebab agak jauh dari area kawan-kawan aku tinggal.

masjid baru nak siap blakang hotel Ritz-Carlton

lepas rayau sana, pegi Taman Anggerik mall balik, untuk beli souvenir buat bebudak kat sini. hah.oleh sebab aku sengkek tahap max, so, aku beli 6 biji donat J.Co untuk orang yang paling aku sayang. wahahahahha!keji tak aku? n sempat lagi pau Rizal donat 2 bijik.

lepas tu kitorang balik umah. and i started packing for the night train back to jogja.


cermin train taksaka

arrived at jogja train station at 6am. class at 8. waaahh!!

4 comments:

aisyah. said...

hahahahahhahahha

puas aku gelak. PUAS!!! especially the erected penis bit!! hahaha... aih, memang lawak la

ok.xkesabaran nk g indon nnt (; singgah jakarta JOM!!!

kakkumei said...

ohh..
that "thing"...
agak horrifying sebenarnya...

JOM PEGI JAKARTA!!XD

Tawel Sensei said...

Tabung babi sekarang adalah lebih comel berbanding zaman Majapahit..hehe.

kakkumei said...

tabung babi skang mmg lagi comel, tapi tabung babi zaman majapahit lagi besar!!! XD