Mar 8, 2012

Tengah malam sunyi


       Mataku mengantuk. Tapi masih lagi tegar menghadap komputer. Kehidupan kaki internet, memang begini. Siang tidur, malam berjaga. Macam burung hantu. Aku pun memang dah ada eyebags, nick irc aku pun Panda_Eyes. Ha, cocoklah tu. Lepas ni boleh upgrade jadi raccoon eyes. Eh, ke tak payah?

      Timeline Twitter makin rancak. Makin malam, makin laju pula dia bergerak. Malam ni, mereka berborak tentang banjir di KL. Memang Twitter ni sumber berita yang paling pantas, tak payah tunggu tv. Twitter, on. IRC, dengar Gufymike bercerita tentang Haskell di #scum-scans. Lepak di #lurk, ah, merepek #lurk. Kalau tak cerita tentang gaming, mereka akan merepek tentang DFC dan loli. Tak pun melayankan racism thinwhiteduke atau trolling Hildr.

     Aku melompat ke browsing. Walaupun aku ni taik internet, tapi aku jarang browsing berjam-jam. Buka satu website dan biarkan dia di browser berjam-jam selalulah. Website yang aku boleh layan lama-lama macam reddit, irz.de, cracked.com dan 4chan pun bukanlah website yang boleh masuk kategori safe for work. Ok, reddit memang safe for work, tapi subreddits yang aku suka lepak, kebanyakannya… maaf, tidak selamat untuk hidup.

     Jam berdetik, aku membazirkan masa lagi. Buku beratur di samping, menantikan untuk di baca. Air di jag, lebih separuh habis. Aku masih browsing, dengan alasan mencari bahan bacaan. Di luar, gelap gelita. Senyap sunyi pada jam 2. Dan di keheningan malam, aku menjadi teringat masa lalu.

No comments: